Első hivatalos fotó az új Ford Fiestáról
Az elsőként negyed évszázaddal ezelőtt bemutatkozott fiesta a Ford európai részlegének egyik legsikeresebb darabja, tízmillió feletti gyártási darabszámot élt meg. A cégvezetés igyekszik folytatni a szériát, sőt a kisautópiac uralása az egyik legfontosabb rövid távú célkitűzés. Az új generáció fogadtatása éppen ezért talán még sosem volt fontosabb - a szeptemberi Frankfurti Autókiállításon történő beköszönő után az értékesítés nálunk a jövő év első felében várható.

Kapcsolódó anyagaink


Fotó: Európa Mobil

A kiskocsik kategóriájába tartozó autó legnagyobb hátránya és előnye egyaránt méretéből fakad: könnyű vele parkolni, mert kicsi, de ugyanezen ok miatt a hátsó ülésen utazni kényelmetlen, s csomagtartó is csak a vetélytársakhoz képest lehet tágas. Ezzel természetesen mindenki tisztában van, de a gyártók az elvárásoknak megfelelően igyekeznek egyre nagyobb befogadóképességű kiskocsikat készíteni. A Ford ezen felül különleges taktikát folytat: a fiesta tágasnak számít, akár kisebb családok számára is elfogadható méretű. Ugyanerre a padlólemezre építik a Fiestánál sportosabb autóra vágyóknak a Pumát, az olcsóbb, de mégis egyéni megoldást keresőknek pedig a Ka-t. A tendencia tovább folytatódik, 2003 elejéig egy teljesen új kiskocsinemzedék születik.
Az új generáció első tagja a fiesta, de hamarosan a Puma és a Ka is megújul, sőt ez utóbbiból készített roadster is várható. A Fiestára ebből a négyesből egyértelműen a családi autó szerep jut, amit igazolnak a kocsiról elsőként közzétett fotók és adatok is. Az új fiesta 3917 milliméteres hosszával a kategória legnagyobbjává lépett elő, a vetélytársak közül eddig az Opel Corsa (3817 mm) számított leghoszszabbnak, de a fiesta tíz centivel nagyobb a Corsánál is. A két konkurens tengelytávja majdnem milliméterre egyezik, ám a fiesta nemcsak elődjénél, hanem a Corsánál is szélesebb, így a gyári ígéretek alapján az új jövevény valóban a kategória legtágasabb járműve lehet. A raktér 285 literes, ami a gyár megállapítása szerint 40 literrel múlja felül a szegmens átlagát (a Corsa-é 260 l).


Jelentősen nőtt a kocsi merevsége: a hajlítási szilárdság 100, a csavarodási merevség 40 százalékkal lett jobb. Ez vagy azt jelenti, hogy az új fiesta vázszilárdsága kiemelkedően jó, vagy azt, hogy az előd ebből a szempontból nagyon gyenge volt. Az igazság valahol félúton van, ám a merevebb váz tény, s ez sokat javít a menetkényelmen és a passzív biztonságon is. A növelt hatásfokú fékrendszer mellett immáron az ütközés erősségétől függően két fokozatban felfújódó első légzsákok, az opcionális első oldallégzsákok, valamint szintén feláras, az oldalablak teljes hosszában védelmet nyújtó függönylégzsákok érdemelnek figyelmet.
A motorkínálat jelentősen megújult. A régóta bevált 1,3 literes motorblokk 58, illetve 68 lóerős teljesítménnyel maradt az alapmodell, amit az 1,4 literes 80 lóerős, illetve az 1,6 literes 100 lóerős Focus-benzinmotor egészít ki.
A legnagyobb érdekesség az 1,4 literes lökettérfogatú 68 lóerős Duratorq TDCi, ami valójában nem más, mint a PSA-konszern HDi jelzésű közös nyomócsöves turbódízelének legújabb változata (ez az erőforrás a Ford és a PSA együttműködésében készül).
Az új fiesta értékesítése Európában a jövő év elején kezdődik, amitől a hazai importőr sem fog nagyon elmaradni.


@ 2001 KFKI ISYS Informatikai Kft.